[ad_1]
Tips voor het inzetten van Lookalike Audiences
- Gebruik de juiste aangepaste doelgroep als bron passend bij je campagnedoel
Als het doel van je campagne bijvoorbeeld is om merkbekendheid te genereren, past hierbij een lookalike doelgroep gebaseerd op je pagina likes of Facebook engagement. Is je doel om conversies te genereren? Dan kun je beter een lookalike doelgroep gebruiken op basis mensen die een aankoop hebben gedaan of van je websitebezoekers.
- Test met verschillende Lookalike Audiences
De meest gebruikelijke vergelijkbare doelgroep is die van de websitebezoekers. Maar ga ook eens aan de slag met lookalikes op basis van videokijkers of op basis van je nieuwsbrief subscribers. Ook interessant als je bijvoorbeeld een breed aanbod hebt op je website, dat je alleen bezoekers van bepaalde pagina’s gebruikt als basis voor je vergelijkbare doelgroep.
- Test met verschillende Lookalike Audience groottes
Overweeg verschillende doelgroepgroottes voor verschillende campagnedoelstellingen. Kleinere doelgroepen zullen het meeste overeenkomen met je aangepaste doelgroep bron. Grote doelgroepen zullen je bereik vergroten, maar verkleinen de mate van overeenkomst met je aangepaste doelgroep bron. Dus hoe specifieker de doelgroep, hoe kleiner. Wil je gaan voor bereik? Kies dan een grote doelgroep.
- Houd je doelgroeplijst up-to-date
Wanneer je handmatig klantinformatie toevoegt, zorg er dan voor dat deze data zo recent mogelijk is. Ververs deze lijsten ook regelmatig, zodat de data van de brondoelgroep zo volledig mogelijk is. Nadat een leadcampagne kan je bijvoorbeeld je lijst van subscribers updaten zodat de vergelijkbare doelgroep ook data van die nieuwe mensen kan gebruiken. Om tijd te besparen kun je dit ook automatiseren.
Wanneer je een aangepaste doelgroep op Facebook aanmaakt, voeg dan altijd data parameters toe. Bijvoorbeeld websitebezoekers van de afgelopen 30 dagen of aankopen van de laatste 14 dagen. Aangepaste doelgroepen van Facebook (en lookalikes daarvan) verversen dynamisch elke 3 tot 7 dagen. Hierdoor wordt elke nieuwe persoon automatisch toegevoegd aan de doelgroep.
[ad_2]
Source link


