[ad_1]
De manier waarop mensen naar items zoeken via Google staat op het punt te veranderen. Met de wereldwijde lancering van Google AI Mode zullen gebruikers voortaan direct antwoorden van een AI-chatbot ontvangen, boven de gebruikelijke zoekresultaten. In plaats van een opsomming van blauwe links, krijgen gebruikers samengestelde antwoorden die verschillende stukken informatie combineren uit meerdere betrouwbare bronnen.
Gebruikers krijgen nu al vóórdat ze naar een website gaan hun antwoord; ze klikken niet langer meer op de eerste paar zoekresultaten. Dit is niet alleen een verandering in manier waarop mensen zoeken, maar ook in hoe bedrijven zichtbaar zijn in Google.
Google AI Mode
Na minder dan drie maanden in Google Labs heeft Google AI Mode uitgerold. Eerst alleen in de VS, het VK en India, maar sinds 8 oktober ook in 36 andere landen waaronder Nederland. AI Mode is een Gemini gestuurde AI search experience die resultaten nog sneller laat zien aan de gebruiker.
Gebruikers hoeven niet langer door te klikken om het juiste antwoord te vinden, maar vinden dit gelijk in AI Mode. Een fundamentele verschuiving waardoor de manier waarop mensen zoeken veranderd.
Wat is Google AI Mode?
Google AI Mode is een end-to-end AI search experience die vergelijkbaar is met ChatGPT. Hoewel de AI Mode nog steeds merken vermeldt en bronnen citeert (vergelijkbaar met AI Overviews), bevat deze niet de tien blauwe links van de traditionele zoekresultaten.
Wat is het verschil tussen AI Mode en AI Overviews?
Er zijn een aantal verschillen (en overeenkomsten) tussen AI Mode en AI Overviews. Zorgwekkend voor SEO-specialisten is het ontbreken van organische zoekresultaten, aangezien zij al hebben gezien wat de impact van AI Overviews is op het verkeer (gemiddeld verlagen ze de click-through rates (CTR’s) met 34,5%) en het niet kunnen meten van deze contactmomenten.
Hoe werkt de AI Mode van Google?
Begrijpen hoe zoek- en antwoordmachines werken is een essentiële vaardigheid voor SEO. Als het gaat om Google’s AI Mode, lijkt de werking op het eerste gezicht op die van AI Overviews. Het gebruikt een aangepaste versie van Google’s Gemini-model om antwoorden te genereren. Het verschil zit in de manier waarop dat model werkt.
In plaats van uitsluitend te vertrouwen op de zoekopdracht van de gebruiker, maakt AI Mode gebruik van een zogenaamde fan-out-techniek, waarbij meerdere zoekopdrachten tegelijk worden uitgevoerd. Probeer maar eens “De beste padel rackets” op te zoeken. Dan zie je gelijk verschillende antwoorden.


Hoe beïnvloedt Google’s AI Mode SEO?
Wanneer het gaat om hoe AI Mode websites citeert of rangschikt, zijn er enkele bekende signalen uit AI Overviews die waarschijnlijk ook een rol spelen bij welke websites verschijnen in AI Mode:
- Kernrankingsystemen, zoals E-E-A-T
- Databases, zoals Google Shopping Graph
- Gestructureerde data
Dat leidt tot de volgende vraag voor SEO-specialisten: hoe beïnvloedt AI Mode jou?
Hoe beïnvloedt AI Mode SEO?
Google’s AI Mode heeft op meerdere manieren invloed op SEO:
Zichtbaarheid
Net als ChatGPT, Gemini en andere antwoordmachines heeft AI Mode geen tien blauwe links. Je wordt ofwel geciteerd, of je wordt dat niet. Voor SEO-specialisten (en de bedrijven die ze vertegenwoordigen) betekent dit minder zichtbaarheid gedurende de buyer journey, wat downstream-metrics zoals verkoop kan beïnvloeden.
Verkeer
SEO-specialisten hebben al een verband gezien tussen toename van AI Overviews en afname van websiteverkeer, waarbij sommige sites 20 – 60% van hun verkeer verliezen. Met AI Mode zal dit waarschijnlijk doorzetten, waardoor het verkeer vanuit Google afneemt.
Analytics
Het ontbreken van analytics is geen nieuw gespreksonderwerp tussen SEO-specialisten en Google. Hoewel Google Search Console AI Overviews en AI Mode-touchpoints bijhoudt, kunnen wij de data niet filteren om te zien waar impressies of klikken vandaan komen.
Strategie
SEO is de basis voor het verschijnen in Google’s AI Mode (en andere AI-zoekervaringen), maar professionals moeten verder bouwen op die basis om deze AI-zoekervaringen te domineren. Dat begint met een heroverweging van de strategie op het gebied van:
- Originaliteit van content
- Leesbaarheid van content
- Organisatie van content
Het is belangrijk om te beseffen dat de impact van AI Mode op SEO afhankelijk is van de mate waarin het wordt gebruikt. In tegenstelling tot AI Overviews, die in de traditionele zoekervaring verschijnen, vereist AI Mode dat gebruikers hun gedrag aanpassen. Ze moeten een ander tabblad selecteren om te zoeken.


Hoe moeten SEO-specialisten reageren op AI Mode? In 3 stappen.
1. Verwachtingen bijstellen
Als je dit nog niet hebt gedaan, stel dan de verwachtingen van het management bij wat betreft verkeer. Je zult waarschijnlijk (als je dat nog niet hebt gezien) een daling van het verkeer ervaren door AI Overviews en AI Mode, aangezien mensen gelijk hun antwoord krijgen op Google. John Mueller van Google Search Relations heeft zelf hetvolgende erover gezegd:
“Onze AI-resultaten kunnen mensen meer context geven over een onderwerp en relevantere ondersteunende links tonen dan klassieke zoekresultaten. Dit kan leiden tot een meer betrokken publiek en nieuwe kansen met bezoekers, maar je optimaliseert hier niet altijd voor als je te veel op klikken focust in plaats van op de totale waarde van bezoeken via Search.
Overweeg verschillende indicatoren van conversie op je site, zoals verkoop, aanmeldingen, een meer betrokken publiek of informatie-opzoekingen over je bedrijf.”
Afhankelijk van de SEO-strategie kun je echter een toename in gekwalificeerd verkeer zien. Beursgenoteerde bedrijven zoals NerdWallet en HubSpot hebben dit ervaren: minder verkeer, maar meer omzet. NerdWallet genereerde bijvoorbeeld 35% meer omzet in 2024, maar verloor 20% van het maandelijkse websiteverkeer.
2. Van SEO naar OmniSEO
Die verschuiving gaat van traditionele zoekmachineoptimalisatie naar search everywhere optimization oftewel OmniSEO. AI Mode is slechts één voorbeeld in een groeiende lijst (ChatGPT, Meta AI, Claude) van hoe het zoeken is veranderd.
Mensen gebruiken meer dan alleen Google om te vinden wat ze nodig hebben, en wij moeten daarop inspelen als we bedrijven online zichtbaar willen maken en die zichtbaarheid willen omzetten in offertes, winkelbezoeken of aankopen.
3. Vertrouw op SEO-fundamentals
De belangrijkste stap die wij kunnen nemen, is blijven inzetten op de basis van zoekmachineoptimalisatie. We blijven geoptimaliseerde content produceren, optimaliseren lokale vermeldingen zoals Google Business Profile en genereren betrouwbare backlinks.
Websites met een sterke SEO-basis verschijnen vaker in AI Overviews, en het is waarschijnlijk dat sommige van die factoren ook meespelen in AI Mode om accurate en bruikbare antwoorden te leveren.
Google benadrukt in zijn documentatie het belang van SEO en adviseert webmasters die willen slagen in AI-zoekervaringen zoals AI Overviews en AI om:
- Toegang voor Google’s crawlers te garanderen
- Een uitstekende pagina-ervaring te bieden via snelheid, gebruiksvriendelijkheid en design
- Unieke, betrouwbare en mensgerichte content te creëren
- Gestructureerde data te laten overeenkomen met de getoonde content
- Content te ondersteunen met visuals, zoals hoogwaardige afbeeldingen en video’s
- Een up-to-date Google Business Profile en Merchant Center te onderhouden (indien van toepassing)
Daarom is het cruciaal om SEO actief te blijven toepassen in plaats van terug te deinzen uit angst.
Hoe kun je verschijnen in AI Mode-antwoorden?
Wat betreft het verschijnen (of rangschikken) in AI Mode-antwoorden weten we het volgende:
- AI Mode is “geworteld” in Google’s kernkwaliteit- en rankingsystemen
- AI Mode gebruikt realtime informatie van het web, Knowledge Graph en Shopping Graph
- AI Mode gebruikt zijn training om te bepalen wanneer en hoe er naar informatie wordt gelinkt
Het Google Search Central-team benadrukt dat fundamentele SEO-elementen, zoals crawlen en indexeren, helpful content en pagina-ervaring, noodzakelijk zijn om goed te presteren in AI-zoekervaringen.
Wat wordt echter niet expliciet genoemd, maar wat we wel zouden moeten doen:
- Bouw je off-site aanwezigheid op via gelinkte en ongelinkte vermeldingen om de reputatie van je merk als betrouwbare bron en aanbevolen product of dienst te versterken. Hoe specifieker de vermelding, hoe beter.
- Optimaliseer je lokale targeting via content of lokale vermeldingen om locatie-specifieke (en minder competitieve) AI Mode-zoekopdrachten te bereiken. AI Mode zal in deze gevallen waarschijnlijk naar je Google Business Profile linken.
- Versterk je omnichannel-marketing, zoals e-mail en social media, om je relevantie signalen te verbeteren wanneer AI Mode verwijst naar iemands Gmail en andere verbonden apps voor gepersonaliseerde antwoorden.
Naast deze optimalisaties voor AI Mode, is het belangrijk om na te denken over wat er gebeurt wanneer je een bezoek aan je site genereert. Je wilt een marketingstrategie ontwikkelen om deze meer gekwalificeerde gebruikers niet alleen tot eerste klanten, maar tot langdurige merkambassadeurs te maken.
Snel handelen (en je online zichtbaarheid opschalen)
Je kunt sneller handelen en je aanpassen aan het huidige zoeklandschap. En je hoeft niet te wachten om OmniSEO te leren toepassen. Wij helpen jou om zichtbaar te zijn in de diverse zoekervaringen zoals Google AI Mode, AI Overviews en natuurlijk Google zelf. Neem contact op en zie zelf wat wij voor jou kunnen betekenen.
[ad_2]
Source link


